رفتن به محتوای اصلی
x

افتتاحیه کانون ارزیابی شایستگی مدیران دانشگاههای قطب 7

بسمه تعالی

جلسه افتتاحیه کانون ارزیابی شایستگی مدیران

دانشگاه های علوم پزشکی قطب  7(شهرکرد، کاشان، یزد و اصفهان )

سه شنبه مورخ  1400/05/05  تالار رویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

جلسه مذکور با شرکت جمعی از مدیران،روسا و معاونین محترم وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همچنین معاونین و روسای محترم دانشگاه های قطب 7 و واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت وبیناری برگزار گردید .

     کانون  پیشگفت در راستای اجرای دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران که بر اساس سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و سایر مواد قانونی مبنی بر دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی به منظور ساماندهی و شناسایی کارکنان با انگیزه، متخصص و اثربخش بالقوه در رده های مختلف سازمانی جهت تصدی مشاغل مدیریتی و توسعه آنان تدوین وتوسط هیات امنا مصوب و ابلاغ گردیده، برگزار شد.

 هدف کلی کانون، زمینه سازی جهت تحقق اصل شایسته سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای در نظام سلامت است.

فرایند اجرا:

اجرای ارزیابی شایستگی مدیران از طریق کانون ارزیابی و در دو مرحله اجرا می گردد:

  • موفقیت در آزمون دانش شغلی و مدیریتی
  • ارزیابی شایستگی های عمومی و اختصاصی بر مبنای ابزارهای مورد تایید

بنابراین:

 از زمان تصویب دستورالعمل پیشگفت ، اختصاص پستهای مدیریتی به مدیران علاوه بر رعایت شرایط احراز طرح طبقه بندی مشاغلف منوط به داشتن گواهینامه شایستگی مدیریت حرفه ای می باشد که از طریق کانون اعطا می گردد.   

 در جلسه مذکور رئیس محترم دانشگاه، رئیس محترم مرکز توسعه و تحول اداری وزارت متبوع و معاون محترم توسعه مدیریت و منابع ایراد سخنرانی نمودن که چکیده مطالب آنان به شرح زیر می باشد:

آقای دکتر رضایتمند (معاون توسعه مدیریت ومنابع): ایشان هدف ازتشکیل کانون را تغییر نگرش سنتی در انتخاب و انتصاب مدیران به روش علمی بیان نمودند. لذا از کانون انتظار می رود که ضمن اطمینان از شایستگی کارکنان برای تصدی مشاغل مدیریتی نسبت به کشف کارشناسان داوطلب و مستعد پست های مدیریتی، سنجش و توسعه شایستگی آنان اقدام نماید.

خانم دکتر چنگیز (رئیس دانشگاه) : ایشان هم پس از بیان تبریک بابت شروع فعالیت کانون ارزیابی در قطب 7 پیشنهاد نمودند که از هم اکنون باید نسبت به شناخت آسیبها و تهدیدهای احتمالی (به شرح زیر) آینده نگری و  چاره اندیشی نمود.

  • تهدید ذاتی ارزشیابی : برای جلوگیری از سلایق شخصی و قضاوت  ارزیابان  فرایند ها می بایست به صورت عینی تعریف گردد .بنابر این بیش از حد جز کردن فعالیتها ، سازمان را  از رسیدن به  هدفهای تعیین شده باز می دارد.
  • اثرات مخرب سلیقه ای کار کردن: برای جلوگیری از اثرات منفی سلیقه ای کار کردن باید با دقت فراوان فرایندها و فعالیت های مربوط به آن را تعیین و برای اجرای آن برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.
  • تهدید تصلب شرایین در انتخاب مدیران: از آنجا که کانون در چارچوب اداری فعالیت می نماید، شناخت درست از کارکنان و سازمان ضروری است. لذا در راستای شناسایی می بایست به گونه ای عمل شود که کانون به عنوان قلب تپنده سازمان بدون هیچگونه نقصی به فعالیت خود ادامه دهد.

بنابراین حفظ ارتباط این مجموعه با سایر واحدهای سیاستگزار، برنامه ریز و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در توسعه کارکنان نیز لازمست  بجای توجه به آموزش های تئوری از آموزش های مهارتی و کاربردی استفاده گردد.

همچنین از آنجا که وجود خلاقیت در کانون از اهمیت بالایی برخوردار است نباید با تهیه دستورالعمل های متعدد از بروزخلاقیت ها جلوگیری نمود.

  • معضل نگاه کوتاه مدت و مقطعی: در سازمان نباید زمان اعتبار گواهینامه شایستگی را صرفاً ملاک عمل قرار داد، لذا  توصیه می شود عملکرد  4 ساله مدیران نیر مورد ملاک عمل قرار گیرد .

آقای دکتر ملکی (رئیس مرکز توسعه مدیریت وتحول اداری وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی)  :  ایشان هم ضمن تبریک تشکیل کانون ارزیابی در قطب 7  اعلام داشتند، از انجا که وزارت بهداشت و درمان بیشترین مدیران با تنوع رشته های متفاوت را نسبت به سایر دستگاه ها داراست، وجود دستورالعمل اختصاصی انتخاب و انتصاب مدیران در نظام سلامت و تشکیل کانون ارزیابی در کلان مناطق از ضروریات  دستگاه بر شمرده که این مهم در هیات امنا تصویب و ابلاغ گردیده است.

در کانون وضعیت کارکنان در خصوص  مهارتهای حل مسئله، کار تیمی، ایفای نقش و ... به همراه سنجش هوش هیجانی و آزمون دیسک مورد ارزیابی و نتیجه آن به مدیران اعلام می گردد.

در پایان اعلام داشتند کانون می تواند بخشی از نیازهای سازمان را در خصوص نحوه انتخاب و انتصاب مدیران برآورده نماید و در این راستا نگرش و باور مدیران ارشد نسبت به فعالیتهای کانون  بسیار اثرگذار خواهد بود.

 

فیلم افتتاحیه کانون ارزیابی شایستگی مدیران